Tuesday, April 12, 2011

Domaći Ricotta sir i kruh od njegove sirutke (English Muffin Bread)



Ovaj recept je jedan kratka kuhinjska avantura koja za mene predstavlja suštinu domaće hrane i recikliranja, a naravno i uživanja u istom. U novijim izdanjima kuharica naišla sam na nekoliko recepata za domaću ricottu, a recept iz kuharice „Canning for a New Generation“, autorice Liane Krissoff, mi je zapeo za oko zbog svoje jednostavnosti. Za pripremu ovog sira, trebat će vam ni manje ni više, nego pet minuta. Ricotta je potpuno neutralna i vrlo je blagog okusa pa je pogodna za razne slatke i slane kombinacije.

Što je još bolje, s velikom količinom dobivene sirutke odmah ćete moći zamijesiti (bez mijesenja) Engleski Muffin kruh. Recept za kruh je iz iste kuharice s tim da sam dobar dio brašna zamijenila integralnim. Kako kruh od integralnog brašna često zna ispasti tvrd i žilav, iznenadilo me koliko je kruh ispao elastičan i mekan. Prednost ovog kruha jest što je vrlo brzo gotov, obzirom na to da je kruh na osnovi kvasca. Diže se samo nešto duže nego što vam je potrebno da ugrijete pećnicu. English Muffin Bread je kruh koji se priprema i s kvascem i sa sodom. Glavna karakteristika mu je hrskava površina dobivena tako što se tijesto prije pečenja obloži kukuruznim brašnom.

Spomenutu kuharicu preporučujem svima koji vole pripremati zimnice. Autorica se u kuharici prisjeća svog djetinjstva i farme u Virginiji gdje je s roditeljima pripremala zimnice od domaćeg voća i povrća. Kasnije se preselila u New York i zaboravila na ovaj način prehrane, čak ga djelimično i prezirala. Međutim kako to već u životu biva, počeli su joj nedostajati domaći applesauce i salsa kao i ukiseljeni grah kojeg je grickala svaki dan nakon škole. Recepti u kuharci su vrlo raznoliki pa ćete pronaći od uputa za izradu domaćeg sira, vrhnja i jogurta, do ukiseljenog zelja, ali i poneki indijskih chutney. Da spomenem samo neke od recepata koji su mi zapeli za oko: žele od hibiskusa, čips od bundeve, slatko do kora od lubenice (kojeg i ja dobro pamtim iz djetinjstva) džem od malina s mentom i lavandom, kineski umak od šljiva, šaltibarščai te sirup od jagode i kamilice. Naišla sam i na blog autorice, nisam ga još stigla detaljno pregledati, pa ako ne možete nabaviti kuharicu, vjerujem da ćete i na njezinom blogu pronaći mnogo zanimljivih recepata.


Recept


Ricotta Sir

Sastojci:

2 l mlijeka
1/2 žličice soli
3 jušne žlice limunovog soka (45 ml)
1 šalica slatkog vrhnja (240 ml) može se izostaviti ili upotrijebiti manja količina


U posudi za kuhanje pomiješajte mlijeko, sol i slatko vrhnje te pustite da zakuha na srednje jakoj vatri. Mlijeko treba kipiti i pjeniti se.
Dodajte sok od limuna, smanjite vatru i kuhajte uz povremeno miješanje u istom smjeru oko 2 minute. Mlijeko će se odmah početi grušati, a nakon kratkog vremena, odvojit će se sirutka. Smjesu procijedite kroz fino cjedilo ili dvostruku gazu i ostavite oko 30 minuta da se cijedi.
Izvrnite dobiveni sir na tanjur, ohladite ga i poslužite.
Sir može stajati nekoliko dana u hladnjaku u dobro zatvorenoj posudi.
Napomene:
- Sir je potpuno neutralan i nema kiselkast okus. Stoga je pogodan za razne slane i slatke kombinacije, neki dan sam primjerice, od njega pripremila cheesecake.
- Ako izbjegavate masnoće, slatko vrhnje možete izostaviti – isprobala sam i sir je ispao sasvim ukusan.
- Sir na fotografiji je pripremljen od samo 1 l mlijeka, dakle ako upotrijebite 2 l mlijeka kao u receptu, očekujte lijepu količinu sira).



Kruh (English Muffin Bread)


Sastojci:
4 šalice integralnog brašna (960 ml)
2 šalice običnog brašna (480 ml)
1/4 žličice soda bikarbone
1 jušna žlica smeđeg šećera
3 – 3,5 šalice sirutke (koju ste dobili od izrade sira) (720 – 840 ml)
1,5 jušna žlica suhog kvasca
2 žličice soli
Nekoliko žlica kukuruznog brašna za posipanje


Premažite uljem dva duguljasta kalupa za pečenje kruha te ih posipajte kukuruznim brašnom.
U velikoj posudi pomiješajte brašno, šećer, kvasac i soda bikarbonu.
Sirutku zagrijte u posudi da bude topla te joj dodajte sol.
Prelijte 3 šalice sirutke preko brašna i promiješajte. Prema potrebi dodavajte još sirutke. Tijesto treba biti vrlo ljepljivo. Ne trebate ga mijesiti.
Raspodijelite tijesto u kalupe za pečenje, posipajte s još malo kukuruznog brašna, te ih prekrijte krpom i ostavite na toplom mjestu 30 - 40 minuta.
U međuvremenu zagrijte pećnicu na 200 C. Pecite kruhove 30 minuta ili dok ne dobiju smeđu boju. Ohladite 5 minuta, pa nožem oslobodite kruhove od kalupa i izvrnite ih na podlogu.


Za slatku varijantu mlaki kruh nerežite, pa šnite premažite ricotta sirom i omiljenim džemom ili po siru poslazite ploske svežeg voća i pokapajte medom.


Za slanu varijantu, šnite kruha premažite ricottom po kojoj možete poslagati tanko rezane ploške rotkvica ili nekog drugog svježeg povrća. Po želji posipajte kvalitetnom morskom ili kosher solju.


Još jedna ideja...
Neki dan sam pravila lepinje od integralnog brašna i poslužila sam ih s mliječnim umakom koji je nalikovao cottage cheesu. Ako volite cottage chesse isprobajte ovaj jednostavan recept: ovako pripremljenu riccottu pomiješajte sa sličnom količinom jogurta. Dobit ćete izvrstan sir za umakanje nalik cottage cheesu. Naravno ovo nije pravi postpupak za dobivanje ovog sira već potpuno neformalna preporuka.



31 comments:

  1. Tko bi rekao da se to tako jednostavno napravi? :)) Kod tebe je uvijek sve mljac! :) Pusaaaaaaa

    ReplyDelete
  2. Bravo, fenomenalni recepti! Sad sam se, čitajući tvoj post, sjetila pretprošle emisije Masterchefa (uh, da, pratim :)) u kojoj su radili "kraljevski" doručak...E pa, ovo je za mene jedan savršeni kraljevski doručak u puno smislu te dvje riječi: domaći integralni kruh i domaći svježi sir!
    Inače, sir vrlo sličan ovome sam prvi put radila prije godinu dana i oduševio nas je, pisala sam svojedobno o njemu za honest cooking
    http://honestcooking.com/2011/03/23/homemade-basa-cheese-and-lika-a-croatian-gem/
    ali ja ga imam pod nazivom Basa-domaći lički sir. Ovo je slično, ipa malo drukčije, i jako, jako mi se sviđa!

    ReplyDelete
  3. Hvala vam na komentarima :)

    Tamara, prekrasan je tvoj prilog na honestcooking, procitala sam.
    Htjela bih samo dodati da je ricotta sasvim drugaciji sir. Domaci licki, zagorski i slicni sirevi se dobivaju kiseljenjem odnosno starenjem, dok je ricotta potpuno mladi sir i dobiva se grusanjem (on zapravo i nije sir). Zato ima drugaciju strukturu koja je zrnata, a ne kremasta kao kod domacih sireva. Okus joj je takodjer drugaciji, nije nimalo kiseo, pa se zato najcesce upotrebljava u desertima.

    Domaci sir inace i ja pravim jer moj najdrazi cheescake trazi upravo takav sir, a kod mene ga na zalost nema za kupiti.

    ReplyDelete
  4. Baš si me obradovala sa ova dva recepta. Nekako su ko prst i nokat. Prvo sam mislila napravit ću ovaj kruh obavezno, no onda ponovo čitam o ricotta siru, pa mislim si, ne prvo ću raditi sir, čak ga baš i nema za kupit u svakom dučanu. Taj sir mi je odličan za voćne kolče.

    ReplyDelete
  5. Dunja, napravi obavezno i sir i onda dok ti je sirutka jos topla umjesas kruh. Za tren oka imas punu kucu hrane! :) mene odusevilo sve skupa...zaboravila sam napisati - kruh se odlicno zamrzava (ako ispadne viska). Pozdrav!

    ReplyDelete
  6. Sada mi je sve jasno:)) Ovako je moja mama pravila "hurdu" ili kako neko kaže "urdu" jer u nas se taj sir tako zvao. Neutralan, blag baš kao i ova kupovna ricotta i najviše smo ga volili u piti:) znaš nas Bosance. A na selu bi se i dimila nekako na ognjištima pa je ta bila još ukusnija:)
    Hvala što si me podsjetila da je to to. Jako mi se sviđa i ovaj recept za kruhić! Veliki pozdrav!

    ReplyDelete
  7. Ovaj kruh je pravo savršenstvo bez mane, izgleda divno! Spremam recept i bacam se na posao, a tebi puno hvala:)

    ReplyDelete
  8. Citajuci post,u glavi sam zamislila moju pok.svekrvu,koja je isto to sve radila ,naravno na starinski nacin i dakako strinski izrazi/imena..koristila je sve domace,od mlojeka,do brasna ..davno je to bilo !!!ja ricottu cesto koristim ,ukusna mi je i u slatkom i u slanom..za slano ,kao sto je pita,dodam i malo fete...

    ReplyDelete
  9. Belezim! Stalno planinaram da parvim neki domaci sir a osim labneha nisam jos nista!
    I hleb mi se svidja.

    ReplyDelete
  10. Ko bi rekao da je tako jednostavno napraviti ricottu. A ja je kupujem po ne baš zanemarivoj cijeni. Moram probati.

    ReplyDelete
  11. Motam se oko ovog recepta već dva dva dana. Prelepo. Mislila sam da pravim domaći sir pre dva meseca, ali gle čud u zemlji Srbiji je bila veštačka nestašica mleka, a pre mesec dana nestašica slatke pavlake. Sada svega ima i ovo je odlično.
    Ako želim slanu varijantu da li so dodam prilikom kuvanja ili posle ceđenja?

    ReplyDelete
  12. Ricotu obožavam,a sada je mogu i doma napraviti ;))Super!

    ReplyDelete
  13. Jelena, nisam nikada jela, a niti pokusala napraviti slanu ricottu. Slana varijanta odnosi se na to da posolis gotovi sendvic. Slana varijanta bi bila i kad pravis slano tijesto s ricottom ili slane spagete s ricottom. Sam sir se ne soli koliko znam. Javi kako je ispalo ako budes pravila.

    ReplyDelete
  14. Sweet Green,hvala na objašnjenju. Sad mi je jasno. U Americi nisam probala rikotu niti ovde jer se prodaje papreno u malim kutijicama. Sve vreme sam mislila da je to alternativa našem mladom krem siru, sremskom. Čovek se uči dok je živ. Kad prevodim često umesto našeg mladog krem sira napišem ricotta, pa da li to i dalje da pišem ili šta predlažeš kao alternativu?
    Kućna varijanta mi izgleda mnogo zdravija od kupovne jer čovek za šta je stavio i koliko je svež, a proces je zaista lagan.

    ReplyDelete
  15. povremeno dok dobijem domaće mlijeko sa sela napravim domaći sir koji se radi kiseljenjem, nisam znala da se rikota sir može dobiti ovako jednsotavno i svakako ću ga isprobati kad nabavim mlijeko, vjerujem da ono kupljeno ne bi bilo dobro ili?

    ReplyDelete
  16. Super, ovo moram isprobati obavezno jer obožavam sir u bilo kojem obliku. :)

    ReplyDelete
  17. Drago mi je da se sir izazvao takav interes i kod mene je totalni hit.

    Jelena, ricotta se dosta razlikuje od naseg mladog sira, premda se u nekim receptima moze zamijeniti tim sirom. U odnosu na nas mladi sir rioctta uopce nije kisela, nije kremasta nego zrnata i za razliku od mladog sira kojeg je nekako ne moze potpuno iscjediti ricotta je dosta suha - ne znam da li sam dobro objasnila. Bilo bi najbolje da jednom kupis kutijicu ricotte ili isprobas ovaj moj recept pa ces odmah znati koja je razlika.

    Nina, najobicnije kupovno svjeze i punomasno mlijeko je dobro, kako za izradu jogurta, tako i za sireve. Ne moras imati domace mlijeko. Vazno je samo da nije trajno.

    ReplyDelete
  18. Sweet green, kada prevodim da li bi onda cottage cheese bilo dobro navesti kao zamenu ili šta predlažeš?

    ReplyDelete
  19. Ricottu redovno pravim a surutku koristim kao dodatak hlebu, moje skromno mišljenje i iskustvo je da testo bolje naraste.Ako mi baš nije potrebna, kad apravim sir, dajem je kerovima koji je rado popiju.A inaće dobra je za njihovu dlaku.Super recept.

    ReplyDelete
  20. ricottu sam već pripremala, kao i mascarpone, i definitivno se isplati. jako je volim i trpam je i u slano i slatko. ali ovaj kruh me zaintrigirao i izgleda sjajno. definitivno ću isprobati čim prije!

    ReplyDelete
  21. Jelena, "cottage cheese" je zapravo naš "svježi kravlji sir", znači pomalo kiselkast.

    ReplyDelete
  22. sweet gree, taj naš svježi kravlji sir se itekako može dobro iscijediti, ali ovisi o tome n a kojui način se priprema. U Podravini i oko Bjelovara / Križevaca sir se cijedi u krpi ili gazi pa se može iscijediti toliko da je pogodan čak i za rezanje.
    U Zagorju i okolici Zagreba sir cijede u cjedilima pa je dosta mekan i pomalo vodenast.
    Zato se ovaj iz krpe na tržnici prodaje na vagu a ovaj drugi po komadu u zdjelicama.

    ReplyDelete
  23. divno iskustvo, danima je bio mekan, najbolji kruh koji smo ispekli u našoj kući...hvala za recept

    ReplyDelete
  24. Odlican recept za sir, jedva cekam kad cu ga probati. Samo me interesuje sta tacno mislite pod slakim vrhnjem, mislite li na slatko vrhnje za slag

    ReplyDelete
  25. Odlično izgledaju! Super recept! :)

    ReplyDelete
  26. He is a Canadian professional wrestler and professional wrestling trainer currently signed to WWE
    Tyler Breeze Personal Information

    ReplyDelete
  27. His estimated net worth is around a whopping $7 billion, as of March 2021 according to our news reports.
    Henry Paulson Personal Information

    ReplyDelete
  28. Što znači dva duguljasta kalupa??? Odakle mogu znati kolika je dimenzija kalupa? U receptu ništa ne piše. Imam nekoliko duguljastih kalupa, najmanji je dug 19 cm, a najduži 36 cm. Budući da u receptu ništa ne piše(!)m, uzela sam dva srednja. Ajmeeeeeeee, katastrofa. Smjesa je toliko narasla da se to zalijepilo za kuhinjske krpe! Ajme. Smjesa je narasla oko 1 cm preko ruba kalupa i već je počela lagano kipjeti niz vanjske stranice. Probala sam krpu odlijepiti od toga i naglim povlačenjem, a onda sam opet probala laganim povlačenjem, pri čemu sam tupom stranom noža pokušala strugati smjesu s krpe. Ajme, katastrofa! Ne znam koji način je bio gori! Na krpi je ostao gornji sloj, to je izgledalo kao da sam skalpirala smjesu u limovima. Što sad s tim? Em sam ih skalpirala, jer se to već sad prelijeva preko ruba, em će to u pećnici još narasti – pa to će se cijediti niz stranice lima! Ajme. Ja sam uzela te kalupe i smjesu lijepo sasula u vreću za smeće. Samo sad još moram i kuhinjske krpe namakati, sve si razmišljam da i njih bacim u smeće.
    Zašto u receptu ne piše koje su dimenzije kalupa? Ja se ispričavam, al ja fakat ne znam čitat tvoje misli. Znam da si ti najdiovničkijekrasničkosuperničkoprekrasničkoprepreoprepredivničkodivničkokrasničkapreodličnahvaljenasvetačka blogerica, al zašto nećeš napisat detaljan recept???
    A zbunjuje me i to, što u receptu piše da treba dva duguljasta kalupa, a na zadnjoj slici je jedan ogroman kruh, drugi nešto manji, i treći još manji i još sa strane ima kojekakvih komada. Koliko i kakvih limova si upotrijebila za to? Pa onda napiši da za to treba 5 limova!
    Da, znam da tu ima 30 pohvalnih komentara, ali od tih komentara samo jedan u kojem je osoba stvarno ispekla ta peciva. Priznajem da crkavam od znatiželje da saznam u kojim limovima je to pekla.
    Hvala ti na receptu, koji me inspirirao da više nikad ne pokušam to peći! Dobro da sir nisam radila! Mene to ionako ne zanima, nego sam dobila na poklon nekakvu domaću kozju sirutku. Prvi impuls mi je bio da ju izlijem u sudoper, ali bilo mi je žao, pa sam išla tražit recepte. Nakon cirkusa s ovim receptom, prošlo me ikakvo žaljenje: svu preostalu sirutku izlijala sam u sudoper (trebala sam odmah na početku ostati vjerna sebi).
    Za obične smrtnike poput mene koji ne znaju čitati misli autorice bloga: ako imate sirutku, bacite ju. Ako baš hoćete peći ovo, uzmite veliki, duboki lim, ne baš od pećnice, ali svakako veliki lim za kolače, možda vam onda uspije.
    Maja

    ReplyDelete